Založ si blog

Čriepky z Egypta – Asuán, dych Afriky

    Hrozne mrznem. A hnevám sa na egyptské železnice, na ľudí a vôbec, na celý Egypt. Viem, že toto len tak nerozdýcham a z Asuánu nebudem mať nič, len fúkanie do vreckovky, uslzené oči a bolesť hrdla. A za pätami moju skupinku ľudí dychtiacich po informáciách, ktoré isto nebudem môcť cez tú bolesť hrdla dať. Sedím totiž 10 hodín vo vlaku smerujúceho z Káhiry do Asuánu. Všetky príručky, ktoré popisujú túto cestu úžasne romanticky, nádherný výhľad na zelené políčka, nízke domčeky z nepálených tehál…… klamú. V tejto chvíli naozaj nechcem vidieť nič, len to, aby som už odtiaľto vypadla. Tá klimatizácia, ktorá je tu pustená, až mrazí. Mimovoľne ma napadá ľadový muž Otzi a v zúfalstve si živo predstavím skupinu vedcov a lekárov o x storočí, ako sa dohadujú nad mojom zamrznutou mŕtvolkou nad príčinami mojej smrti….. 

     No konečne vystupujeme, kontrolujem, či nik nezaspal a nezvezie sa omylom ďalej, a dobrodružstvo začína. Autobus nás priváža na nílsky ostrovček v Asuáne s rovnakým názvom ako jediná stavba na ňom – hotel Izis. Viem, že sú aj krajšie hotely, ale pre mňa vyhráva jednoznačne Izis. S dobrou náladou asi ustupuje aj počiatočné prechladnutie z klimatizácie vo vlaku, ubytujeme sa a celý podvečer máme čas na oddych.

     Vychádzam z hotela, chvíľku sa prechádzam po zelenej záhrade, ktorá ho lemuje, všade naokolo Níl, mesto Asuán až kdesi v diaľke predo mnou. Všade taký pokoj a ticho, len občas vidím skupinky turistov hotela posedávať v otvorenej reštaurácii, či len tak sa prechádzať po ostrovčeku. Zájdem ďalej od hotela, chcem byť sama. Vidím mladého rybára, ktorý nemá asi ani 16 rokov. Chytá do siete ryby uprostred rieky. Nik naokolo len on na svojej chatrnej malilinkej lodičke. Zrejme sa mu nedarilo, prirazil k brehu a začal vyťahovať prázdnu sieť. Oslovím ho, či by bol ochotný vziať na ma druhý breh, kde je piesočná duna, s tak úžasne jemným pieskom ako zamat. Mladíček prudko očervenie od rozpakov, nepozrie mi do očí (čo mimochodom neurobí celú tú necelú hodinu) a mlčky ukáže na lodičku. Usadím sa do nej a mladý núbijec pomaly namáhavo zaberá veslom. Na čele sa mu perlí pot, od námahy, lebo lodička nie je prispôsobená pre dvoch. Ľudia, verte, že som sa preniesla v čase o tisícročia dozadu. Odrazu prestala existovať súčasnosť. Presne takto to muselo byť kedysi, keď sa o Asuán bili egyptskí faraóni a Asuán si žil svojím pokojným životom rybárov či obchodníkov.  Tichý zvuk vesla, absolútny pokoj, páliace slnko, zeleň a púšť. Keď sme dorazili na druhý breh, galantne mi pomohol z člnku, usadil sa niekde do tieňa stromu, a ja som sa vydala len tak, poprechádzať sa, vyliezť po piesočnej dune navrch, počkať na západ slnka, vidieť ostrovček Izis s hotelom. Slnečný boh Ra práve umieral. Dnes skončil svoju cestu. Poberá sa, a s ním aj celá krajina Ta Meri (v staroegypštine Egypt), do podsvetia za bohom smrti Usirem. Okolitá krajina, hlavne piesok naberá červenú farbu. Je to nádherné. Na tento okamih nezabudnem….Boh Ra umrel, slnko zapadlo. Ale viem, že nemusím mať strach. Myslím ako staroveký Egypťan, ktorý vie, že Ra ho neopustí, v noci zdolá všetkých svojich nepriateľov na oblohe, zatiaľ čo my budeme pokojne spať, aby sa mohol znovuzrodiť na druhý deň ráno a rozdať Egyptu životodarnú silu. Precitám do súčasnosti, nasadám do lodičky, chlapec zo starého sveta ma zasa dopraví na Izidin ostrovček. Je tak neskazený, že je vďačný len za poďakovanie, ale ja sa mu chcem odmeniť za čosi, o čom ani netuší. Za jeden z najsilnejších zážitkov tu v Egypte, za vstup do iného sveta, za tú malú chvíľku. Dávam mu 20 libier a chlapec má v šťastných očiach slzy, po prvýkrát sa na mňa pozrie. Pre mňa je za ten zážitok tých 20 libier málo, preňho, ktorého rodina je isto už celé generácie chudobnými rybármi, asi veľa. Pýta sa, či prídem aj zajtra. Bohužiaľ nie, zajtra ma totiž už čaká práca. No, práca aj hobby v jednom. Pridajte sa k nám. Zajtra si pozrieme žulový lom kráľovnej Hatshepsut a v ňom obelisk, ktorý – keby dokončili – bol by najvyšším a najťažším obeliskom v histórii Egypta.

romanticke feluky na Nile v Asuane

romanticke feluky na Nile v Asuane

Pravda o Egypte V. cast

24.08.2013

Pokracujem v pisani toho, cim momentalne zijeme v Egypte. Tak na zaciatok trosicku pozitivnejsia informacia, pretoze sa zda, ze sa situacia upokojuje, uvidime co dalej, pretoze ten arabsky svet je hrozne nevyspytatelny 🙂 Piata cast mojho pohladu na dianie v Egypte bude o tom, co sa pocas roku vlady Mursiho a Moslimskeho Bratstva udialo na polostrove Sinaj. (Informacie, ktore podam [...]

Pravda o Egypte IV. cast

21.08.2013

Tento clanok je uz stvrtym pokracovanim mojho blogu o momentalnej situacii v Egypte. Od zvrhnutia Mursiho z postu prezidenta, viac ako 6 tyzdnov, sa jeho sympatizanti a volici zhromazdili v styroch velkych taboroch dvoch najvacsich miest Egypta, Kahire a Alexandrii. Kazdym dnom protestujucich nepribudalo, podla predstav MB, a tak sa lidri MB (Moslimskeho Bratstva) rozhodli, ze je [...]

Pravda o Egypte III. cast

19.08.2013

Tento clanok je tretim pokracovanim predchadzajucich dvoch, uz publikovanych clankov o udalostiach v Egypte. ZVRHNUTIE PREZIDENTA MURSIHO Dna 30. 6. zacala v Egypte najmasovejsia demonstracia v dejinach ludstva (podla BBC news). Kedze Mursi i nadalej pokracoval v politike „mrtveho chrobaka“, v televizii nevystupil so zasadnym prejavom, na namestia a do ulic prichadzalo [...]

APTOPIX Russia Ukraine War

List z Charkova: Ako sa žije v tme?

28.03.2024 18:00

Po masívnych raketových útokoch žije Charkov zväčša v tme, no ja sa aj tak usmievam. Možno už len nevládzeme plakať.

1. netradicny porod Krompachy

Zámena pacientiek v pražskej nemocnici viedla u jednej k potratu

28.03.2024 17:47

Zamestnanci nemocnice nedodržali interné predpisy a lekári preto operovali nesprávnu pacientku.

polícia, evakuácia, vyhrážky, UK, fakulta

Polícia v Bratislave zadržala medzinárodne hľadaného občana Bosny a Hercegoviny

28.03.2024 17:32

V prípade dokázania viny mu hrozí trest odňatia slobody až na 15 rokov.

FTX Bankman Fried

Zakladateľ kryptomenovej burzy FTX ide na 25 rokov do väzenia, klientov obral o 10 miliárd dolárov

28.03.2024 17:13, aktualizované: 17:41

Americká justícia označila prípad za jeden z najväčších podvodov v americkej histórii.

Katarina Licha

Deje sa príliš veľa zla vo svete, a tak píšem o tom, čo už je minulosťou, ale krásnou a inšpiratívnou

Štatistiky blogu

Počet článkov: 57
Celková čítanosť: 364878x
Priemerná čítanosť článkov: 6401x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy